U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Klantgericht organiseren

Wanneer u uw medewerkers vraagt: 'wil je klantgericht(/clientgericht) zijn?' dan zal het antwoord "JA" zijn. Hoe dit in de organisatie te bereiken, blijkt een stuk moeilijker te zijn. Veel bedrijven en organisaties willen klantgericht zijn. Circa 40% van de organisaties doet zelfs geen onderzoek naar wat hun klant/client eigenlijk wil. Bij klantgericht organiseren staat het begrijpen van de klant centraal en vervolgens het intern vormgeven van de klantgerichtheid.

De focus ligt daarbij op de waarde ontwikkeling voor onze klanten/clienten en de betrokken medewerkers.

Bij klantgericht organiseren denken we niet vanuit prijzen en kosten, maar vanuit de toegevoegde waarde voor de klant. Klanten zijn niet primair geïnteresseerd in de kosten van uw aanbod. Ze zijn geïnteresseerd in de waarde die u hen kunt bieden. Een succesvolle organisatie houdt zijn ogen gericht op de klant en de medewerkers die het moeten realiseren.

 

 

De meeste medewerkers zijn geneigd te denken dat de klant weet wat hij wil en dat de klant goed geinformeerd is. Helaas is meestal het tegenovergestelde waar. Verreweg de meeste klanten willen gewoon duidelijkheid. Ze hebben geen zin om tot in detail te weten wat uw problemen of mogelijkheden zijn. Ruimte voor keuzemogelijkheden leidt bij veel mensen eerder tot stress dan toegevoegde waarde. 

Relevant zijn voor de klant klinkt als een open deur. Toch doen veel organisaties veel te veel activiteiten die niet relevant zijn voor de klant, maar  intern relevant zijn gemaakt. 

Naast een klanttevredenheidsonderzoek voeren we desgewenst evaluatiegesprekken met uw klanten. De resultaten uit deze klantmonitor bespreken we met elkaar in workshop vorm. Dat geeft een gemeenschappelijk beeld en een focus bij al uw medewerkers. In de workshop komen de  interne werkwijze en aandachtspunten (belemmeringen voor waardecreatie) uitgebreid aan de orde. Wim of een van zijn collega's wil u graag ondersteunen bij het onderzoek naar de klantgerichheid.